Klimatbonusen för bilar tas bort

Här är en kort kommentar om dagens besked om borttagning av bonus för elbilar. Andelen elbilar av nybilsförsäljningen har legat runt 30% senaste året. (Tillkommer laddhybrider på ca 23%.)

Det ska förstås bli intressant att se vad resultatet blir på kurvan. Det är lång leveranstid på många elbilar och redan beställda elbilarna ska fortfarande få bonus, så det kan ta många månader innan vi får se ett rejält genomslag i statistiken.

I april skrev jag ett inlägg där jag argumenterade för att elbilar redan nu har en lägre totalkostnad över bilens livslängd än bensinbilar. Vidare fortsätter elbilarna att utvecklas positivt vad gäller prispremium per kWh. Därför tror jag att hacket i kurvan blir ganska litet och bedömer det som relativt odramatiskt att ta bort subventionen nu när elbilsmarknaden börjat mogna.

Med det sagt så tycker jag att det är angelägnare med ett totalt borttagande av alla subventioner till solceller och solcellsbatterier. Men det kanske kommer?

3 tankar kring ”Klimatbonusen för bilar tas bort

  1. Alla subventioner, avdrag och bidrag är ju nån form av helikopterpengar.
    Jag får göra reseavdrag när jag kör t.o.f. jobb, är det klokt?
    Nä, ta bort allt och sänk inkomstskatten och låt vuxna människor med rösträtt hantera sina egna pengar. Man blir då även av med allt fusk.
    När ska svenska folket klippa navelsträngen och släppa tutten ifrån mamma staten?
    Är det för att staten är rädda för att vi ska bli mer självständiga? Staten behöver oss mer än vi behöver den?

  2. Tack Jeppen, för en lärorik blogg
    Antag att Sverige bara skulle vill behålla produktionen av kärnkraftel på nuvarande nivå.
    Vet du om det då finns det någon självklar gräns för när dagens reaktorer borde ersättas?
    Så att man kan säga när ett bygge i sådant fall måste var igång?

    1. Jag är rätt säker på att det inte finns någon självklar gräns. NRC omlicensierar amerikanska reaktorer med 20 år i taget och har förlängt några från 60 till 80 år redan, exvis Turkey Point 3 och 4 har fått licens att köra till 2052 och 2053, respektive, eftersom de startade 1972 och 1973. De ser inga större hinder för fortsatta omlicensieringar till 100 år och bortom det.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *