Tesla Residential Battery

Det kommer nu mer detaljerade rapporter om Teslas hemma-batteri som ska avtäckas 30 april. Kanske dumt att redan skriva om det baserat på nätrykten, men jag kan inte låta bli.

teslahomebattery

Dealen är alltså 10 kWh batteri för $13,000, för ett system hemma, lagom avpassat för att jämna ut hushållselen över ett dygn, särskilt när elen kommer från solceller. Det är, om det stämmer, spektakulärt dyrt. Värstingmodellen av Tesla, Model S P85D, har 85 kWh batteri och kostar bara $87,500. Det är alltså billigare per kWh inklusive lyxbilen än med en fast monterad klump batterier därhemma!?

Skulle du betala 110,000 kr (plus moms) för införa en brandrisk som tar upp plats i ditt hem, bara för att backa upp ett solcellssystem som kostar kanske 70,000 kr (inklusive moms och innan bidrag)? Jag ser det som helt uteslutet. Ligger priset där finns ingen kommersiell potential att tala om. Visst, det mesta är dyrt i början, men om priset verkligen är så högt förutspår jag en dunderflopp.

Å andra sidan – pengar är inte allt! Låt oss tala om utsläpp. Här finns en LCA (livscykelanalys) om batteribilar. (Den visar att batteribilar har lägre utsläpp över livscykeln än bensinbilar, så LCAn är inget beställningsverk av oljelobbyn.) Om vi transformerar de siffror rapporten ger för batteritillverkning till 10 kWh-storlek, så får vi ett utsläpp för batteriet på cirka 3000 kg CO2 (se figur 2, dividera med 3 för storleksjustering). Om vi antar att detta batteri ska balansera en solcellsanläggning på 3 KW och 3000 kWh/år, och mycket snällt antar en livslängd på 20 år, så ska vi slå ut 3000 kg CO2 på 60,000 kWh, dvs 50 g/kWh solcellsel.

Lägg till det att solceller redan har cirka 50 g/CO2 i utsläpp, så blir summan för systemet cirka 100 g/kWh. Det är verkligen frågan om det är en hållbar nivå – troligen behöver vi betydligt snålare teknik. Kärnkraft kvalar in på cirka 12 g/kWh.

  •  
  •  
  •  
  •  

3 reaktioner på ”Tesla Residential Battery

  1. Dina siffror om LCA är ju uppåt väggarna. Tycker du tänker som en bakåtsträvare.

    1. Med Teslas idé så är ju målet att man inte skall generera el med gas/olja och liknande. LCA’n du länkar till har ju med 7% kol och 42% gas som skall skapa elen till elbilen. Räkna bort det så har du ju helt andra siffror på co2.
    2. Vad har du hittat dina siffror? Enligt Wiki (https://en.wikipedia.org/wiki/Life-cycle_greenhouse-gas_emissions_of_energy_sources) så har:
    Kärnkraft 66gram co2/kWh och inte 12g/kWh
    Solar PV 32gram co2/kWh och inte 50/kWh

    1. 1. Det är helt riktigt att om man räknar bort fossilanvändningen från LCA-erna så blir CO2-utsläppen noll. Det är dock en lite oortodox skrivbordslösning på utsläppsproblematiken.

      2. Din wiki-länk ger just precis mina siffror på 12 g/kWh för kärnkraft och cirka 50 g för solceller, med tyngsta källan, nämligen IPCC. Wiki-länken ger även dina siffror, med ursprung i ett sorts forskningsfusk av en herre som heter Sovacool. En förklaring om hur han kommit fram till sina resultat har jag givit här:
      http://nejdetkanviinte.se/2015/04/26/skrack-galleriet/

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *